Birgitha Maria Christensdatter
1772 - 1844
Birgitha Maria var den eldste av barna til Mette Salomonie
Larsdatter og klokker Christen Olsen. Hun ble født i 1772 og døpt første søndag
etter trefoldighet (like etter pinse). Birgitha vokste opp på Sørland og ble
konfirmert på Alle helgens dag i 1789. Som vi husker, var faren hennes,
Christen klokker, en av de fremste mennene i bygda, og moren hennes hadde vokst
opp i den mektige jekteierfamilien til Svend Jensen Ursin. Hun tilhørte med
andre ord "overklassen" - i den grad det er mulig å snakke om noen
overklasse i et så lite og homogent miljø.
Det neste vi hører om henne er at hun giftet seg med Peder
Jacobsen 8. februar i 1799. Han var tre år yngre enn henne - født i 1775. Jeg
stusser over datoen 8. februar. Det er jo midt i skarpeste vinterfiske. Ingen
har vel tid til å holde bryllup på den tiden. Her må det virkelig ha hastet.
Datane for det første barnet til Birgitha og Peder viser at lille Jacob var
født i 1799 - og at han var oppgitt å være tre år ved folketellinga i 1801. Det
er ikke oppgitt dåpsdato i kirkeboka. I stedet står det Fastl. Det tolker jeg
som Fastelavenssøndag, den varierer jo fra år til år - avhengig av når påsken
faller. Uansett kan jo ikke Fastelavenssøndag komme så veldig mange ukene fra 8
februar. Det tyder på at Birgitha og Peder så vidt rakk å bli gift før barnet
kom. Det var en større skandale enn det er mulig å forestille seg i vår tid.
På 1600 og 1700 tallet ble det innskjerpet at sex før
ekteskapet var en forbrytelse. Dette ble det innført strenge straffer for. I
papirene er forbrytelsen omtalt som leiermål. Som regel ble denne forbrytelsen
oppdaget ved at folk fikk barn utenfor ekteskapet. De som fikk flere barn uten
å være gift, ble straffet med forvisning eller strenge fengselsstraffer. Værøy
og Røst var slike forvisningssteder.
Både menn og kvinner var strafferettslig ansvarlig for
forbrytelsen. De måtte stille seg opp i kirken og bekjenne sin synd offentlig
for prest og menighet - og betale bøter.
Det var ikke uvanlig at folk i enkelte bygder så litt
annerledes på dette og hadde sine egne skikker. Mange steder i landet var
skikken med nattfrieri akseptert, og man så litt gjennom fingrene med sex
mellom forlovete par. Og hvis bare barnet ble født etter at foreldrene var
gift, ble det oppfattet som ekte. Hvordan dette var på Værøy vet jeg ingenting
om. At det i kirkeboka på Værøy på den tida ikke var vanlig å registrere om
dåpsbarnet var ekte eller uekte født kan tyde på at bygdefolket kanskje ikke
var så strenge som loven krevde.
Det var Simon Balch som var prest på Værøy da dette skjedde.
Vi vet ikke hvor streng han kan ha vært mot det ulykkelige paret. At han fire
år senere stilte opp som fadder for dattereren deres, Ane, kan jo tyde på at han kanskje
lot nåde gå for rett. At han var fadder viser ihverfall tydelig at paret ble
tatt inn i varmen igjen.
Jeg tenker mye på hvordan Birgitha må ha hatt det mens hun
gikk der ugift og gravid. Kanskje har hun holdt graviditeten skjult så lenge
det gikk. Og hvor ille har det ikke føltes å påføre familien en sånn skam. Som
klokker var det jo farens oppgave å lære opp ungdommen i kristendom og å holde
øye med at de levde et sømmelig liv. Kanskje var det en del i bygda som nå gottet
seg over at klokkerfamilien fikk seg en smekk.
Men hvorfor i allverden ventet de så lenge med å gifte seg?
De var jo voksne folk - Birgitha var 30 og Peder 27. Her må det ha vært noen som ikke ville at det
skulle bli noe ekteskap. Vi vet jo ikke hvordan graviditeten kom i stand. Det
kan være forhold som gjorde at Birgitha ikke kunne tenke seg å ha noe mer med
Peder å gjøre. Det kan være at Peder angret på forholdet og nektet å gifte seg
med henne. De kan ha hatt andre kjærester. Det kan være at Peder langt fra var
den svigersønnen Mette og Christen ville ha.
Peders foreldre, Jacob Thronsen (1743 - 1788) og Sara
Hansdatter (1755 -?) bodde på Nordland. Siden vi ikke finner dem hverken som
konfirmert eller gift på Værøy, er de sannsynligvis innflyttere. I
folketellinga for 1801 finner vi Sara som tjenestejente hos jekteier og gjestgiver Niels Røst. Det var
vanskelig å klare seg økonomisk som enke. Hun har åpenbart ikke klart å ta seg
av familien som eneforsørger. De yngste barna var satt bort som fosterbarn til
familier på Røst.
Jeg tror at det må ha
vært noe i forholdet mellom Birgitha og Peder som gjorde at de ikke giftet seg,
og at hun prøvde å holde graviditeten skjult. Ved juletider var det imidlertid
åpenbart for alle hvordan det sto til. Da tror jeg pappa Christen har grepet
inn kanskje sammen med presten og fått fortgang i giftermålet.
Selv om starten var dramatisk, tyder dataene på at det gikk
seg til etter hvert. Birgitha og Jacob var gift i 45 år og fikk 6 barn:
Jacob i 1799
Elisabeth i 1800
Ane i 1803
Ole i 1806
Christiana i 1809
Ingeborg Christine i 1812
Birgitha døde 17. juli 1844 og ble gravlagt 21. juli. Peder
døde i 1846. Birgitha ble med andre ord ikke enke. Av alle formødrene vi har
data om i Værøyslekta var hun den eneste som unngikk den skjebnen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar