Skaug på 1400 tallet
De første dokumenterte kunnskapene om slekta vår på Værøy og
Røst er fra Skaug gård på Røst på 16 - 1700 tallet. Reinert Svendsen sier i sin
bok " Historiske efteretninger om Værøy og Røst" at Skaug var et
gammelt høvdingesete. Han sier videre at fordi Skaug var høvdingesetet var det
her den venezianske adelsmannen Querini overvintret i 1432.
Det slår meg at da Querini flyttet inn hos slektningene våre
- i det runde lille trehuset med ljore i taket, så møttes to av de største
handelsmaktene i Europa, Venezia og Hanseatene, under samme tak.
Venezia var "verdens midtpunkt" på den tiden. Den hadde
vokst seg stor mot 1.000-tallet og ble et viktig handelssentrum med rikdommer
uten like under sin storhetstid. Byen hadde viktige handelsruter østover i
Middelhavet, og kontakten med Byzants, dagens Istanbul, var meget viktig. Fra
øst ble det importert luksusvarer som for eksempel silke, krydder, urter og
kunst.
På midten av 1400 tallet var de imidlertid begynt å orientere også
mot markedene i nord og vest. Det var dette Pietro Querini hadde investert i.
I april 1431 la han ut fra Kreta med kurs for Flandern, Belgia.
Skipet var fullastet med vin, krydder og sypresstre.
Turen ble et mareritt. De var forfulgt av uhell og Biscaya gikk
det helt galt. I dårlig vær mistet de roret og kom i drift vest for Irland. Like
før jul gikk de i livbåtene - en stor en liten. De fleste døde på havet. Etter
20 dager landet de overlevende på Sandøya på Røst 5. januar. Her oppholdt de
seg i 29 dager før de ble oppdaget av lokalbefolkningen og bragt til land. Av
en besetning på 68 overlevde 11. Disse ble fordelt rundt på gårdene på Røst.
Querini kom altså til Skaug.
Her møtte han en kollega. Querini var befrakter for
handelsstaten Venezia. Vår forfar på Skaug var befrakter for Hansaen i Bergen.
Tørrfisk hadde vært en viktig eksportartikkel for Norge helt
fra 1100 talle. Handelen gikk via Trondheim og Bergen. På 1200 tallet klarte
Bergen å få monopol på eksporten av
tørrfisk fra Norge. Ellers I Lofoten
førte dette til framvekst av væreiere. Væreierne var produsenter og de som
handlet med Bergen. PÅ Værøy og Røst hadde de ikke dette systemet. Her var det
bare frie produsenter. Disse var imidlertid helt avhengig av å få fraktet
produksjonen sin til Bergen og omsatt der. Alle måtte ha en kontrakt med
jekteieren om dette - også om hva han skulle ha med seg hjem av nødvendige
varer.
Handelsstaten Venezia var helt avhengig av at noen ville
påta seg ansvaret for å frakte varer rundt om til markedene. Hansaen var helt
avhengig av at det ble produser tørrfisk i Lofoten og at den ble fraktet til
dem på jektene. Her hadde de to mennene kunne hatt mye å samtale om hvis de
hadde forstått hverandre. Det var det
dessverre vanskelig med. I Querinis mannskap var det en mann fra Flandern. Han
kunne snakke med den tyske dominikanermunken som var prest der ute, ellers var
det dårlig med kommunikasjon.
Italienerne kom til et miljø som imponerte og sjokkerte dem
dypt. Aldri hadde de møtt så fromme og gudfryktige mennesker. Mannskapet mente
de var kommet til "paradisets første krets". Menneskene her verken løy, stjal eller var griske. At
ekteskapet var et hellig sakrament levde de fullt og helt etter. Her mente de
Venezianerne kunne ha mye å lære.
Men når det nå var slik, hvordan kunne de la sine kvinner få
oppføre seg som de gjorde? Familien og de fremmede sov i samme rom som de
oppholdt seg om dagen. Hver kveld kledte familien seg nakne før de la seg -
sannsynligvis i skinnfeller. Hver lørdag løp både menn og kvinner nakne fra
huset til badstuen. Og tidlig om morgenen dro menne ut på fiske, og lot
kvinnene sove videre sammen med de fremmede. Alt dette rystet italienerne langt
inn i ryggmargen.
For oss sier det litt om den sterke kystkvinnekulturen. Det
falt aldri noen inn at ikke disse kvinnene var fullt i stand til å ta vare på
seg selv og familien når mennene var borte - også hvis mennene aldri kom tilbake. Det skjedde jo
dessverre nokså ofte i de værharde havområdene. Uten denne kompetansen hadde
rett og slett ikke ikke kystsamfunnene overlevd.
Querini nevner også hvor vakre de var - både mennene og
kvinnene. Høye, flotte og velkledde. Særlig dette med klærne synes jeg er
interssant. Han skriver at om vinteren gikk befolkningen i ullklær fra London
og andre steder. Når de stiller i sin fineste stas, for eksempel til en
begravelse sier han at de kler seg i "praktfulle og dyrebare klær".
Vi må jo regne med at en veneziansk adelsmann har god kompetanse til å vurdere
elegante antrekk. Da synes jeg dette blir veldig sterke ord.
For meg blir det en skikkelig påminnelse om at vi ikke skal
gjøre formødrene og forfedrene våre urett ved å oppfatte dem som fattigere og
mer primitive enn oss. Her er Querinis beretning nyttig lesning.
De to
beretningene kan leses i sin helhet i de to bøkene
av Helge
A. Wold: “I paradisets første krets” (Cappelen,
1991) og
“Querinis reise, historier om en historie”
(Orkana,
2004)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar